Hangversenyközpont - Szentes | Olasz Sándor & Sebők Tamás írásai

Zene-Világ-Zene

Nincs napsütés – 81 éves korában elhunyt Bill Withers

2020. április 03. - Hangversenyközpont

bill-withers-obit.jpg

81 éves korában szívelégtelenségben elhunyt a soul legenda, Bill Withers. Karrierje során olyan kiváló slágereket írt, mint a Lean on Me, a Lovely Day vagy az Ain’t No Sunshine. A zenész halálhírét családja tudatta egy internetes közleményben.

Withers viszonylag rövid zenei karriert tudhatott magáénak, 7 éves pályafutása alatt 7 nagylemezt adott ki, majd 7 év szünetet követően az 1985-ben visszatért a Watching You Watching Me albummal, ám ezzel be is zárta tartalmas életművét. Három Grammy-díjat nyert, 2015-ben pedig beiktatták a Rock and Roll Hírességek Csarnokába.

Egy szerető és odaadó apa és férj távozott közölünk. Bill képes volt a zenéjével  kapcsolatot teremteni az emberek között. Imádkozunk érte és reméljük, hogy ebben a nehéz időszakban is vigaszt nyújtanak dalai a rajongók számára. 

Sebők Tamás

SaxOrgan: Bachtól a jazzig

31321_124332150927904_5800167_n.jpg

fotó: SaxOrgan Facebook

Az ’Ál’ Live Zene-Világ-Zene virtuális koncertsorozata április 3-án folytatódik, amikor egészen 2013-ig lapozunk vissza a Hangversenyközpont történelemkönyvében és egy igen különleges duó koncertjével várunk benneteket a képernyők elé. Ehhez kapcsolódóan egy archív cikket hoztunk nektek Olasz Sándor tollából.

A címben jelzett szójáték nem a szaxofon fejlődéstörténetéről szóló kiállításra, hanem egy különleges koncertre invitál. A szaxofon és az orgona szokatlan, mondhatni ritkaságszámba menő hangszerpárosítása kerül ezúttal szentesi színpadra.

A SaxOrgan duó 2005 óta mûködik. Tagjai a zene egymástól látszólag távoli mûfajait képviselik. Nagy László Adrián a Margit körúti ferences templom orgonistája Budapesten. Zsemlye Sándor (alias Zsömi) vérbeli, ugyanakkor sokoldalú jazzmuzsikus, és ha olykor úgy hozza az élet, session-zenész. Neve a Fusióból, Ferenczi György és a Herfli Davidsonból, a „tévésztár” Teából, a blues-orientált Kiru Gotta Humble-ból, Vasvári Pál zenekarából, a 9:30 nevű formációból, Presser Gábor kísérõ zenekarából, vagy a Freestyle Chamber Orchestrából lehet ismerős.

A két muzsikus célja mégis egy: a jazz és a klasszikus zene közti korlátok átlépésével zenei világokat szintetizálni, közös nevezõre hozni, valamint a különbözõ stílusok réteg-közönségét megszólítani, segíteni a megnyílásban, a látszólag ellentétes pólusok meghatározásában. Ismert és kevésbé ismert művek átirataiban, újrafogalmazásában keresik a mélyebb, stílusoktól független invenciót és inspirációt. Megmutatják, hogy minden zenének közös a gyökere, az alapja, a különbségek pedig külsődlegesek csupán. A klasszikus zene kereteibe visszaültetik a mára leginkább a jazzben élő improvizációt, rögtönzést – ami annak idején nem volt idegen a „komoly” zenétõl sem. A duó műsorán egymás mellett szerepel Händel ária és magyar népdal feldolgozása, Bach-concerto lassú tétele jazz-improvizációval és Chick Corea jazz-kompozíciója „klasszicizálva”, Fauré vagy Rachmanyinov dala, és a tagok saját szerzeményei. A speciális hangszer-összeállítás – szaxofon és a „templomi” orgona – izgalmas, mégis jól harmonizáló hangzást eredményez. A szoprán- és altszaxofon mellett feltűnnek népi fúvós hangszerek is: a kaval, a tárogató és a duduk mind újabb és újabb élményt jelent a hallgatónak, amely tartósítható: hozni fognak ugyanis Szentesre a lemezükből!

A SaxOrgan muzsikája – amely Bachtól a jazzig vezet – a klasszikus zenéhez áll közelebb. Talán ezért is került a koncert csütörtöki napra: február 7-én, 19 órakor kezdõdik a Lajtha László Alapfokú Mûvészeti Iskola hangversenytermében, a Zene-Világ-Zene sorozat keretében. 

Olasz Sándor

süti beállítások módosítása