Hangversenyközpont - Szentes | Olasz Sándor & Sebők Tamás írásai

Zene-Világ-Zene

Megnyílik a Nemzeti Amnézia Intézete! - A Bujdosó Trio Szentesen (2020.10.09)

2020. szeptember 28. - Hangversenyközpont

27625453_1913565882020756_3344026987437619503_o.jpg

Kitaláltátok! A trió tavaly, közösségi finanszírozásban megjelent lemezének magyarított címével igyekeztem felkelteni a figyelmeteket! (Eredeti nyelven: National Amnesia Institute). „Mediterrán mámor, közel-keleti révület, álomszerű rumba, bőkezűen adagolt pszichedelia, improvizatív kalandozások - ilyen világokat idéz a Bujdosó Trió különleges, eltéveszthetetlenül egyedi zenéje.” Ez pedig a trió facebook-bemutatkozásának első mondata. Mondjuk, a közel-keleti révületre önmagában nem fizetnék be szabad elhatározásomból, de a külön bejáratú bolondériám már csak ilyen. Ami azonban annál nagyságrendekkel fontosabb: a fenti, szövegkörnyezetéből kiragadott mondat szemléletesen foglalja össze a muzsikájuk lényegét, köszönhetően a zenekarvezető, gitáros, a magyar zenei underground világában jól ismert Bujdosó János merészen ösztönös és finom megoldásokkal tarkított, technikás játékának.

Ha pedig egyetlen mondatban kellene összefoglalnom a ténykedése eredményét, a Trottel Records szlogenjét venném kölcsön: „Érdekes zenék, kíváncsi embereknek”. Azon az alapon is, hogy ennél a kiadónál jelent meg a Bujdosó János filmzenéit tartalmazó CD, A szabadság sárgája címmel. És ha már itt tartunk, megjegyzem: a korábban említett, igen izgalmas új anyag is filmzene-szerűen eklektikus, effektekkel gazdagon megszórt.

Persze, Bujdosó nem minden muzsikája ilyen. Így a 2012-es trió-lemezén hallható sem, amelyik izgalmasan populáris (ám közel sem sablonosan szimpla) jazz, Gold for Leslie a címe. Mondjuk, a Pop Ivan nevű formációja 2001-es albumáról a popularitás semmiképp sem mondható el, sőt. Mégis, ennek következtében jöttek a felettébb változatos felkérések, munkák, partnerségek, zenekarok. Néhány név a teljesség igénye nélkül, hiszen az összeset macerás meló lenne összehozni: Egy Kiss Erzsi Zene, Kistehén, Specko Jedno, és ami jelenleg is működik vele, az Európa Kiadó.

Az utóbbiról jut eszembe: János a viszonylag egyszerű muzsikákat is egyéni hangon, utánozhatatlanul képes tolni. Belecsempészi, meghúzza gyakran a váratlant, színez, mint a csapat-sportokban a klasszis játékmesterek. Mégis, ő a jazzben vagy a jazz-közeli zenékben lubickol igazán.

A szentesi koncerten (ahogyan az új albumon is) a bőgős Szerető Dániel, és a fiatal dobos, Klausz Ádám lesznek a társai. Figyelem! A korábbi tervektől eltérően a Zeneiskolában rendezik az előadást október 9-én, 20 órai kezdettel, amelyre a bérletesek – természetesen – külön térítés nélkül látogathatnak el.

És hogy milyen típusú élményekkel térhetnek majd haza? Remélem, a többség azt fogja mondani, miután nem hitt az összes fülének, hogy „ilyen gitáros pedig nincsen is”. Holott itt mocorog közöttünk, már mióta! Én legalábbis az első Szigetes Pop Ivan-buli óta érzem a maga csendességben is erősen hangsúlyos jelenlétét.

Olasz Sándor

(A koncert Facebook eseményéhez katt a plakátra!)

bujdoso2020-2.jpg

 

Ének és zongora közös dallamai a Zene Világnapján

2020. szeptember 22. - Hangversenyközpont

untitled-1_1.jpg

Az amerikai hegedűművész és karmester, Yehudi Menuhin kezdeményezésére 1975- ben az UNESCO a Zene Világnapjává nyilvánította október 1-jét. A jeles nap egyben a szentesi Hangversenyközpont Zene Világ-Zene sorozatának állandó startjele is, ebben az esztendőben Prunyi Ilona zongoraművész és Mondok Yvette énekművész előadásával várják a szervezők a helyi közönséget.

„Szavakkal már nagyon sokszor visszaéltek, különösen a korunk társadalmában egyre növekvő tudatlanság következtében. A zene azonban továbbra is módot ad arra, hogy az emberek ma is megértsék egymást, amikor az emberiségtől a múlt előítéletei távolabb állnak, mint valaha, de megerősödve kerülnek előtérbe azok az örök értékek, amelyek mindig részét képezték bármely nép minden művészi megnyilvánulásának.”

1975-ben ezekkel a gondolatokkal üdvözölte a Zene Világnapját Menuhin. Október 1-ét ország- és világszerte koncertekkel ünneplik, nincs ez másképp városunkban sem. Prunyi Ilona Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, tanár, érdemes művész. Életének meghatározó intézménye a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, tanulmányait is itt végezte, majd tanársegédként folytatta pályáját és a későbbi egyetem docense lett. A 60-as években több ízben vett részt Yvonne Lefebure párizsi zongorakurzusain. Tehetségére nem csupán Közép- és Nyugat-Európa országaiban figyeltek fel, de Kínában és Kanadában is színpadra vitte színes műsorát. Repertoárja a zongorairodalom standard alkotásai mellett a kortárs magyar szerzők műveivel válik teljessé, ezek mellett lelkes kutatója a 19. század eddig ismeretlen zenéinek. Közel negyed évszázada foglalkozik zenei ismeretterjesztéssel, a régi szalonzenéket felelevenítve művésztársaival kötetlen beszélgetéseken népszerűsítik a klasszikus magyar zene értékeit.

Mondok Yvette szopránénekesnő 2007-ben a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti karán szerzett diplomát. A fordulópont 2014-ben jött el karrierjében, amikor felfigyelt hangjára a világhírű zongoraművész és karmester, Vásáry Tamás, akivel közös munkájuk megkoronázásaképp több alkalommal is közös koncertet adtak a Zeneakadémia Nagytermében. Még ebben az esztendőben Kínában, Kanadában, és az Egyesült Államokban is turnézott Szilasi Alex oldalán. Szerepelt a János vitéz, valamint a Varázsfuvola operákban. A közönség láthatta többek között Varnus Xavér orgonaművész oldalán, a Szegedi Nemzeti Színházban, és a Debreceni Filharmonikusok élén is.

Prunyi Ilona és Mondok Yvette 2018 óta lép színpadra a dalirodalom gyöngyszemeiből válogatott műsorával.

A hangversenyen elhangzik:

  • Beethoven: Szeretlek Vágyódás (op83)
  • Schubert: Te vagy a csend
  • Liszt: Ha álmom mély
  • Liszt:Szerelmi álmok
  • Liszt: Melódia
  • Chopin: Nocturne
  • Chopin Grand Valse brillante
  • Richard Strauss: Reggel, Ajánlás
  • Massenet Manon operájából: Gavotte
  • Puccini: Gianni Schicchi operából Lauretta áriája
  • Lehár Ferenc.Vig özvegy operettből: Vilja dala

 

Az koncert Facebook eseményéhez katt a plakátra!

118765518_3173863205995570_7195150613649924616_o.jpg

Sebők Tamás

Az IH fedélzetén a Paddy and the Rats

2020. szeptember 12. - Hangversenyközpont

p4-1024x683.jpg

Az ősz megérkezésével a szentesi Hangversenyközpont is elindítja színes zenei koncerteket felvonultató évadát. Ebben az esztendőben rendhagyó módon a sorozat rockos stílusú koncertjeit tömörítő Zene-Világ-Zene Graffiti előadásával indul a bőséges felhozatal, ugyanis szeptember 26-án 20 órától a Paddy and the Rats lép színpadra a Művelődési és Ifjúsági Házban.

A koronavírus korlátozásai miatt a Hangversenyközpont 2019- 2020-as évada idő előtt lezárult, így mind a Zene-Világ-Zene, mind a Zene-Világ-Zene Graffiti programja bővült az idei esztendőben. A koncertek sorát Magyarország egyik legkülönlegesebb és az egyik legközkedveltebb rockzenekara nyitja.

A miskolci Paddy and the Rats 12 éve van jelen a hazai könnyűzenei életben, stílusukat egyszerűen csak ír kocsma-punkként aposztrofálják, ami az ír-kelta népzenei sajátosságokat és a punkzene energikusságát ötvözi. A zenekar olyannyira komolyan vette a szigetországban és az Egyesült Államok keleti partján is népszerű stílust, hogy ír művésznéven viszik színpadra zenéjüket. Dalaikat nem csupán a kocsmahangulat és a féktelen kalózélet ihlette meg, de számos komolyabb jelentéstartalommal bíró témából is merítenek, társadalmi problémákról és a globális jelenségekről is énekelnek. 

Debütáló nagylemezüket Rats on the Board címmel adták ki, ami nem csak hazai, de nemzetközi viszonylatban is elnyerte a közönség és a szakma szimpátiáját, több kelta rockzenével foglalkozó internetes portál is elismeréssel illette a magyar együttest.

A Paddy and the Rats 12 év alatt 6 nagylemezt készített, legutóbbit az idei évben jelentették meg Dark After The Night címmel. Paddy O'Reilly (Oravecz Kristóf) egy interjúban elárulta, az új album hangulatában nem különbözik az eddigiektől, a zenekartól jól megszokott „paddys” dallamvilág jellemzi a darabokat. Zenei hatásaiban azonban sok újdonságot nyújt, a modernebb felfogásban készült poposabb, illetve keményebb dalok, továbbá a bátrabb elektronikus effekthasználat mind erről árulkodnak. 

A legújabb dalok mellett a szentesi koncerten természetesen nem maradhatnak el az utóbbi évtized legnagyobb Paddy and the Rats slágerei sem, így hát mi mással is zárhatnánk e sorokat, minthogy meginvitáljunk minden érdeklődőt a Zene-Világ-Zene Graffiti idei első koncertjére:

Patkányok! Fedélzetre!

Facebook esemény itt!

 

fotó: Paddy and the Rats
írta: Sebők Tamás

süti beállítások módosítása